Fundația „Edelweiss”, acuzată că a folosit un serviciu public pentru protecția copiilor pentru a-și face imagine

Telefonul Copilului este folosit de Fundaţia „Edelweiss” pentru a-şi crea imagine, fără a se ţine cont de faptul că este un serviciu public, dar şi de misiunea iniţială a acestuia. Declarația aparține mai multor organizaţii neguvernamentale, active în domeniul protecţiei drepturilor copilului. Reprezentanții societății civile se declară consternați de faptul că Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei a permis utilizarea acestui serviciu public de către o fundație creată de un politician, neprofesionist, cu denaturarea mesajului cu privire la protecția copiilor împotriva violenței.

Potrivit reprezentanților societății civile care activează de circa 20 de ani în domeniul protecției drepturilor copilului, modul în care este construită campania Fundației „Edelweiss” dăunează cauzei. „Avem documente destul de bine ancorate în standardele sau regulile de aur acceptate la nivel internaţional. E una, însă, să fie nişte definiţii, concepte şi abordări pe hârtie şi e altceva educarea şi informarea societăţii conform acestora, pentru a-i crea copilului un mediu de dezvoltare sănătos. Iar aici, dacă vreţi, drama acestor acţiuni în cadrul campaniei este că se consolidează un stereotip cu care secietatea civilă luptă de ani de zile: nu doar bătaia este o formă de violenţă faţă de copii”, a declarat Ana Revenco, directoarea Centrului Internaţional „La Strada”, în cadrul unui club de presă organizat de Alianța ONG-urilor active în domeniul protecției sociale a copilului și familiei, în parteneriat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Potrivit expertei, în aceste condiţii se egalează cu zero încercările continue ale societăţii civile pentru ca cetăţenii şi autorităţile să recunoască existenţa şi gravitatea inclusiv a altor forme de violenţă asupra copiilor, nu doar bătaia. Aceeaşi sursă menţionează că urmare a campaniei, se crează impresia că Telefonul Copilului exclude şi ignoră vocea copiilor care, deşi nu au fost agresaţi fizic, trăiesc alte situaţii în care se simt neglijaţi, neauziţi sau în pericol.

„Urmare a acestei campanii, e ca şi cum am spune unui copil că e normal să fie presat psihologic, traficat, exploatat sau neglijat, dar dacă nu e bătut, înseamnă că totul e bine. Normalizăm lucruri care, de fapt, nu sunt normale”, a mai adăugat  Ana Revenco. Directoarea Centrului Internaţional „La Strada” atrage atenția că acest serviciu nu a fost creat acum, aşa cum poate fi dedus din campania Fundației „Edelweiss”. Telefonul Copilului funcționează din 2014.  

Totodată, preşedinta Alianţei ONG-urilor active în domeniul protecţiei drepturilor copilului, Mariana Ianachevici, a punctat şi alte efecte negative pe termen lung. „De douăzeci de ani nu facem de cât să încercăm să explicăm, de la cetăţeanul de rând, până la responsabilii din Poliţie, Justiţie, Medicină şi altele, că violenţa nu e doar în familie şi violenţa nu e numai fizică. Într-un singur moment, aşa se întâmplă, cu bagheta fermecată, printr-un miracol, denaturăm activitatea şi mesajele care cu foarte mare greutate au fost aduse pe masa publicului şi a fiecărui specialist. (…) Fiecare cetăţean din Republica Moldova, ca şi plătitor de impozite, trebuie să ceară autorităţilor ca acest serviciu public să fie de calitate şi să nu permită exploatarea subiectului protecţiei copilului, cu atât mai mult în perioade sensibile, printre care şi campania electorală. Vreau ca orice denaturare făcută să fie una asumată, din orice perspectivă, fiindcă în spate stă soarta unui copil”, a declarat Mariana Ianachevici, în cadrul evenimentului.

Reprezentanții societății civile sunt revoltați de faptul că, deşi Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei a fost coautorul unor strategii tematice, a avut o reacție nepotrivită atunci când a fost sesizat despre gafe majore în promovarea serviciului ce îi aparţine. Cornelia Cozonac, preşedinta Centrului de Investigaţii Jurnalistice, a declarat că este regretabil că o problemă atât de dramatică pentru societatea moldovenească, așa cum este violența asupra copiilor, este exploatată acum în scop electoral și încă și cu utilizarea resurselor administrative.

În replică, Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei a emis un comunicat de presă prin care apreciază interesul sporit al acestor organizaţii faţă de Serviciul „Telefonul Copilului”, dar își exprimă regretul că „în schimbul conjugării eforturilor comune pentru bunăstarea copilului și familiei din ţară, aleg să desfăşoare campanii sterile cu conotații politice”. Instituția invită repetat toate ONG-urile cu competenţe în domeniul protecției copilului și familiei la colaborare pentru a susţine procesul de dezvoltare a unui sistem comprehensiv de protecţie a copilului, elucidat de altfel şi în Strategia privind protecţia copilului şi planul de acţiuni.

În cadrul clubului de presă organizat marți, 27 septembrie, Alianţa ONG-urilor active în domeniul protecţiei sociale a copilului şi familiei (APSCF) au discutat despre importanța implicării adultului și a instituțiilor statului în cazul prevenirii și combaterii violenței asupra copilului.

Potrivit unui studiu realizat de APSCF, cele mai întâlnite forme de abuz asupra copiilor la noi în țară sunt abuzul psihologic și cel fizic. Astfel, opt din zece copii sunt supuși la diverse forme de pedeapsă violentă. 

Reprezentanții Fundației „Edelweiss” nu au răspuns la telefon pentru a oferi un comentariu.