CNPAC // Atelier pentru profesioniști despre prevenirea și intervenirea în cazurile de bullying în școli

Peste 500 de angajați din educație din Cahul și Ungheni au fost instruiți, miercuri, cum să prevină și să intervină în cazurile de bullying în școli în cadrul unui atelier online organizat de Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii (CNPAC). Atelierul „Abordarea practică a bullying-ului în școli" și-a propus să contribuie la conștientizarea fenomenului, dar și să îi ajute, la modul practic să ia măsuri atunci când se confruntă cu cazuri de bullying.

Potrivit studiului „Bullying-ul în rândul adolescenților din Republica Moldova”, realizat în 2019, de UNICEF, peste 85 la sută dintre elevii claselor VI–XII sunt afectați de bullying în rol de victimă, agresor sau martor.

Studiul a scos în evidență că adolescenții implicați în cazurile de bullying sunt mai predispuși la absenteism și abandon școlar, rezultate academice scăzute, au simptome ale depresiei și anxietate, au un nivel redus de stimă de sine, se simt singuratici și, în unele cazuri, își pierd interesul pentru orice activități. 

Reprezentanta Direcției Educație Ungheni, Natalia Ranețcaia, a afirmat că bullying-ul nu mai este un fenomen necunoscut, dar este o problemă care persistă. 

„Ne provoacă să căutăm modalități eficiente pentru a diminua consecințele asupra sănătății mintale și emoționale a elevilor. Considerăm că acest atelier va contribui la ridicarea nivelului de conștientizare a daunelor fenomenului, iar angajații instituțiilor de învățământ vor acționa corect pentru diminuarea unor astfel de cazuri”, a spus ea.

La rândul său, Ludmila Drucenschi, reprezentanta Direcției Educație Cahul, a menționat că atelierul este util pentru responsabilii din domeniul educației: „Dacă un profesor știe ce înseamnă un caz de bullying, cum se manifestă, cum să fie identificat, autoritățile competente, de la bun început, pot interveni pentru soluționarea acestui caz. Vorbim de niște cazuri mai dificile, care necesită o implicare mai mare. Pe lângă instituția de învățământ, trebuie să fie implicați părinții, dar și elevii”.

Coordonatorul programe protecția copilului din cadrul UNICEF Moldova, Gheorghe Tofrin, a declarat că „violența în școală, sub toate formele sale, constituie o încălcare a drepturilor copilului la educație, sănătate și bunăstare”. 

Datele la nivel național și internațional arată tot mai mult că bullying-ul are o prevalență foarte mare și un impact negativ puternic asupra copiilor pe termen scurt, mediu și lung. R. Moldova a făcut primii pași în abordarea acestui fenomen complex, iar UNICEF, cu suportul Uniunii Europene, prin intermediul Proiectului EVA, vine să susțină și să consolideze aceste eforturi pentru asigurarea unui mediu sigur de violență pentru fiecare copil”, a adăugat el.

Experta Sorina Petrică a opinat că prețul pe care copiii îl plătesc pentru lipsa noastră de reacție sau pentru o intervenție nepotrivită într-o situație de bullying este foarte mare. 

„Fiecare copil are nevoie să trăiască și să învețe într-un mediu în care să se simtă în siguranță. Este responsabilitatea noastră ca adulți să le oferim acest lucru. Informațiile de calitate ne ajută să luăm decizii responsabile astfel încât să alegem să fim parte din soluție, nu din problemă”, a afirmat experta.

Președinta Centrului Național de Prevenire a Abuzului față de Copii, Daniela Sîmboteanu, consideră că R. Moldova are nevoie de realizarea unor politici educaționale pentru prevenirea bullying-ului în școli. 

„S-a vehiculat foarte mult despre necesitatea adoptării unei legi în acest domeniu. Dar nu putem prin lege să stopăm, într-o singură zi, intoleranța unora față de alții. Sunt necesare măsuri complexe de educare a copiilor și părinților. Sunt necesare instruiri specializate ale profesioniștilor din educație ca să știe cum să răspundă la acest fenomen, cum să îl prevină.”

Atelierul online „Abordarea practică a bullying-ului în școli” este realizat de către CNPAC în cadrul Proiectului EVA „Promovarea egalității de gen în raioanele Cahul și Ungheni”, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de UN Women în parteneriat cu UNICEF.