Bani publici

Reparația drumurilor la Orhei: proceduri netransparente și lucrări rămase „în aer”

Foto: CIJM

După ce Ilan Șor a ajuns în fotoliul de primar al orașului Orhei, la 1 iulie 2015, câteva zeci de porțiuni de drum au fost reabilitate în localitate. Lucrările au fost executate de un singur agent economic, plătit de asociația obștească „Pentru Orhei”, afiliată omului de afaceri, care a cheltuit peste 14 milioane de lei în acest scop. Pe lângă contractele de milioane pentru străzi, partenerul de încredere al administrației Șor s-a ales și cu un teren de aproape trei hectare, după un concurs cu mai multe semne de întrebare, pe care promite să amenajeze o uzină de asfalt. Pe de altă parte, autoritățile nu au mișcat din loc un contract de 18 milioane de lei pentru reparația drumurilor, moștenit de la vechea administrație a orașului.  

Reparații capitale fără proceduri de achiziții publice

Chiar dacă, odată cu schimbarea administrației în vara anului 2015, la Orhei aproape că nu se mai fac achiziții pentru reparația drumurilor, la zeci de porțiuni de drum s-a lucrat de zor în ultimul an. Imediat după alegerile locale, în aceeași zi (!) au fost organizate două licitații pentru reparația drumurilor. În ambele cazuri firma câștigătoare a concursului a fost desemnată Genesis International SRL.

La 10 august 2015, Primăria a semnat cu firma respectivă două contracte în sumă totală de circa 5 milioane de lei pentru reparația capitală a străzii Livezilor (2 milioane de lei) și a străzii Orheiul Vechi (puțin peste 3 milioane de lei). În anul 2016, aleșii locali din Orhei au organizat doar câteva proceduri de achiziții ce țin de servicii de proiectare pentru reparația și amenajarea străzilor sau plombarea gropilor și efectuarea marcajului pe drumurile din oraș. Niciuna dintre proceduri nu a ținut de reabilitare capitală.

Totuși, pe site-ul Primăriei au fost publicate mai multe comunicate de presă prin care autoritățile se laudă cu noi și noi reparații. „La dispoziția Primarului de Orhei, Ilan Șor, (transmisă prin intermediul avocaților) alte două drumuri din sectorul Centru al orașului au fost tansformate în șantier. Este vorba despre străzile Gheorghe Asachi și Ciprian Porumbescu, care sunt printre cele mai circulate din această zonă”, se spune în unul dintre anunțuri, publicat în octombrie anul trecut. Cu o lună mai devreme au fost finalizate lucrările de reparație a două străzi din sectorul Lupoaica al orașului, iar la sfârșitul lunii septembrie a fost dată în exploatare strada Negruzzi, care duce spre spitalul raional. Niciuna dintre porțiunile vizate nu apare drept obiect de achiziții în baza de date a Agenției Achiziții Publice.

Sumele cheltuite de administrația de la Orhei pentru reparația drumurilor în perioada 2011-2016

„Din vara anului trecut (anul 2015, n.r.), de când Ilan Șor a fost învestit în funcția de primar și până în prezent, în Orhei au fost reabilitați și construiți aproximativ 20 de kilometri de drum, ceea ce reprezintă a patra parte din lungimea străzilor orașului”, se arată într-un alt comunicat al autorităților. În același timp, surse din cadrul Primăriei Orhei confirmă că nicio lucrare de reabilitare pornită anul trecut nu a fost supusă procedurilor de licitații publice, iar lucrările se fac din banii asociației „Pentru Orhei” condusă de Ilona Șor, mama vitregă a omului de afaceri Ilan Șor. 

Într-un răspuns oficial primit de la Asociația Obștească „Pentru Orhei”, se arată că, în cadrul colaborării cu Primăria orașului, în anul 2016 au fost reparate drumuri în sumă de 14,35 de milioane de lei. 

Mai mult decât atât, asociația obștească a suplimentat financiar cu peste jumătate de milion de lei reparația unui drum pentru care au fost organizate licitații publice în august 2015. „La lucrările de reparație a străzilor Orheiul Vechi au fost alocate resurse în mărime de 544,2 mii de lei”, se mai arată în răspunsul Asociației. 

Portalul Anticoruptie.md a scris anterior că înainte de a fi înregistrată în august 2015 la o şedinţă extraordinară a Consiliului orăşenesc Orhei, Ilan Șor prezenta organizația drept instituție-finanţatoare a realizării promisiunilor sale din campania electorală în care a fost ales primar. Asociația obștească a servit și drept platformă pentru promovarea Innei Popenco la funcția de președintă a Republicii Moldova, în timpul campaniei electorale din toamna  anului trecut. 

Firma care repară drumurile din Orhei și terenul obținut pentru o viitoare fabrică de asfalt

Potrivit surselor oficiale din cadrul Primăriei Orhei, toate lucrările de renovare a drumurilor finanțate de asociația „Pentru Orhei” au fost executate de firma Genesis International SRL. „Este o companie serioasă și lucrările le face foarte bine și noi până acum colaborăm”, ne-a spus Nelli Parutenco, ex-contabilul-șef de la Primăria Orhei.

Despre strânsa colaborare cu Primăria vorbește și Vitalii Mrug, directorul companiei. „În 2015 au existat bani în buget, se făceau licitații, am câștigat, ei au văzut cum noi lucrăm, au rămas mulțumiți și au decis să colaboreze cu noi în continuare. Dar în 2016 Primăria n-a avut bani pentru drumuri, respectiv finanțarea a fost de la organizația obștească și noi am încheiat contracte direct cu ei. Nu știm dacă vom colabora în 2017, nu știm ce planuri au cei de la conducere”, a precizat el pentru CIJM. 

Potrivit datelor de la Camera Înregistrării de Stat (CÎS), Genesis International SRL a fost fondată în anul 2010 de firma Aspect-M SRL, având un capital social subscris de peste 21 de milioane de lei. Aspect-M SRL, la rându-i, a fost fondată tot de Vitalii Mrug și este administrată de fiul său, Vladlen.

Accesul spre terenul luat în arendă de Aspect-M SRL, amplasat în imediata apropiere
de gunoiștea orășenească este delimitat de porți și un gard de sârmă. Foto: CIJM

Întâmplător sau nu, anume Genesis International SRL a amplasat un depozit pe un teren de aproape trei hectare dat în locațiune de autoritățile de la Orhei, pe un termen de zece ani, firmei-mamă, Aspect-M SRL. Povestea începe la sfârșitul lui 2015, când autoritățile au decis să ofere în locațiune un teren pentru construcția unei uzine de asfalt pentru necesitățile orașului. Despre intenția de a construi o uzină de asfalt la Orhei, edilul orașului, Ilan Șor, a relatat încă la prezentarea raportului după primele 100 de zile de activitate.

În ședința din 10 decembrie 2015 a Consiliului Orășenesc a fost introdusă pe ordinea de zi și votată chestiunea privind darea în locațiune a unui teren de peste un hectar. Proiectul prevedea ca un teren de 1,2995 hectare de pe strada Valeriu Cupcea şi o construcţie de circa 1.100 metri pătrați existentă pe el să fie date în administrare Întreprinderii Municipale Servicii Comunal Locative Orhei (ÎM SCL), în scopul amplasării unei uzine de producere a asfaltului, pe un termen de zece ani. În cadrul ședinței respective a ieșit la iveală faptul că un agent economic din Chişinău ar urma să îşi amplaseze uzina de asfalt la Orhei, pe bunul imobil care va fi administrat de ÎM SCL.

Peste trei săptămâni, la 29 decembrie, consilierii orăşeneşti au abrogat această decizie și au adoptat una nouă, prin care terenul de pământ pe care va fi amplasată uzina de asfalt să fie scos la licitaţie pentru dreptul de locaţiune pe o perioadă de 10 ani. Subiectul a fost urmărit de Radio Orhei, care a scos la iveală că aleșilor poporului li se cerea votul pentru un alt teren de pământ decât acel indicat în anexa la proiectul de decizie prezentat comisiilor de specialitate. De această dată, în anexa deciziei era indicat un teren de cel puțin două ori mai mare, măsurând circa 2,8 hectare de pământ, situat vizavi de primul. La sfârșitul lunii ianuarie 2016 anunțul despre licitația terenului de pământ era publicat doar în Monitorul Oficial, iar peste aproape două săptămâni, în ziua desfășurării licitației, doar compania Aspect-M SRL și-a manifestat intenția de a lua terenul în arendă și, respectiv, a fost declarată câștigătoare.

Pe terenul luat în arendă de Aspect M SRL încă nu funcționează uzina de asfalt. Foto: CIJM

În septembrie 2016, pe terenul de aproape trei hectare din marginea orașului încă nu era amenajată nicio fabrică. Doamna Lidia, o muncitoare de aici, ne-a spus că uzina de asfalt așa și nu a fost construită, terenul fiind utilizat ca depozit pentru mașinile, utilajele, dar și materia primă folosită de Genesis International SRL la reparația drumurilor. „Aici doar se alimentează, țin mașinile… O să facă fabrică de asfalt, dar încă nu s-a pornit lucrul. Deocamdată o să fie ca un fel de depozit, cred că o să țină materialele aici”, ne-a declarat femeia. Abia în decembrie 2016, pentru a putea construi pe terenul respectiv o fabrică, agentul economic a înaintat, un demers către Primăria Orhei, pentru edificarea construcțiilor auxiliare necesare în desfășurarea activității, demers aprobat în ședința Consiliului Orășenesc din 9 decembrie 2016. În prezent, la distanța de un an de când a fost luat în arendă, terenul este îngrădit, iar pe el se prăfuiesc câteva mașini și instalații. Contactat telefonic, Vitalii Mrug susține că fabrica va începe să lucreze la vară: „Uzina a fost instalată toamna. Au mai rămas niște lucrări de făcut și la vară uzina va fi funcțională”, a subliniat antreprenorul. 

Genesis International și Aspect M nu sunt la prima colaborare cu edilii din Orhei

Genesis International SRL și Aspect M SRL nu sunt la primele colaborări cu autoritățile din Orhei. În martie 2015, Aspect M a câștigat un contract de 1,5 milioane de lei, bani din bugetul local, ca să repare suprafețele degradate și marcajul de pe mai multe străzi din Orhei. La licitație au participat patru firme, între care și firma-fiică Genesis International SRL, iar câștigătorul a fost ales conform criteriului „cel mai mic preț”. Cu toate acestea, trei luni mai târziu, părțile au semnat un acord adițional de majorare a lucrărilor cu încă jumătate de milion de lei. Înainte de a începe colaborarea cu noile autorități de la Orhei, compania Genesis International SRL a semnat un contract de achiziție în valoare de aproape 2,2 milioane de lei și cu vechea administrație, în martie 2015. Acesta viza reparația trotuarelelor din sectoarele Slobozia Doamnei și Bucuria.

Reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice au scris anterior despre faptul că Genesis International SRL a câștigat în 2016 mai multe achiziții privind reparația drumurilor în mai multe localități din raionul Orhei. În total, în conturile firmei au intrat peste 1,7 milioane de lei. Primarul de la Peresecina s-a plâns jurnaliștilor pe calitatea proastă a lucrărilor efectuate de companie. „Au plombat în total vreo 200 de gropi de pe această stradă, mai mari și mai mici. Calitatea lasă mult de dorit. Au tăiat mai mult din asfalt și nu au plombat totul. Au rămas vreo cinci gropi mari după dânșii și nu le-au mai astupat. Eu cred că ar fi trebuit să calculeze bine atunci când s-au apucat de lucru”, declara Nicolae Buzu. Acesta afirmă că s-a adresat de mai multe ori pentru a remedia problema, dar fără niciun rezultat. Firma a figurat și într-o investigație jurnalistică semnată de RISE Moldova privind reparația drumurilor din Chișinău. Genesis a reuşit să obţină în anii 2013-2016 mai multe contracte de lucrări pentru mai multe drumuri din ţară, în valoare de aproximativ 75 de milioane de lei, inclusiv la Şoldăneşti, Nisporeni și Ialoveni.  

Contractul de 18 milioane „moștenit de la vechea administrație”

Dacă unele porțiuni de drum din Orhei au fost reabilitate și date în exploatare în ultimul an, în altele găurile din asfalt s-au adâncit, după ce Primăria Orhei a „moștenit” un contract buclucaș de la vechea administrație. În primăvara anului 2014, autoritățile locale din Orhei anunțau că demarează un proiect ambițios, de circa 18 milioane de lei, prin care două străzi din oraș urmau să fie reparate capital, cu bani din bugetul local, dar și din alte surse. Potrivit anunțului publicat în Buletinul de Achiziții Publice în luna mai, era vorba de reabilitarea străzilor Eliberării și Lazo, pentru care Primăria aștepta oferte din partea antreprenorilor. Caietul de sarcini, ce conținea 11 pagini, ar fi fost transmis la patru operatori economici. Până la 16 iunie însă, termenul limită de depunere a ofertelor, doar compania Litarcom SRL și-a exprimat intenția de a participa la licitație. Din lipsa concurenței, tenderul a fost anulat, iar două săptămâni mai târziu licitația a fost repetată. Și de această dată la concurs a participat doar Litarcom SRL. Deoarece, potrivit legii, în cazul procedurilor de achiziție repetate este permisă desemnarea câștigătorului dintr-o singură ofertă, firma a câștigat într-un final concursul.

Contractul de antrepriză cu valoarea de peste 18 milioane de lei a fost semnat de Primăria Orhei și Litarcom SRL la 16 iulie. Conform documentului, durata de execuție a lucrărilor era de opt luni de la semnare, iar contractul putea fi reziliat la inițiativa antreprenorului în cazul în care beneficiarul (adică Primăria) nu-și va putea respecta obligațiunile din anumite circumstanțe neprevăzute sau nu va onora vreuna dintre plăți pe o perioadă mai mare de trei luni. De cealaltă parte, contractul prevedea că autoritatea locală poate rupe contractul în cazul în care agentul economic a fost declarat falit sau intră în lichidare, a abandonat contractul sau nu reia lucrările suspendate.

Lucrări de milioane, abandonate „în drum”

La mai bine de doi ani și jumătate de la semnarea contractului, cele două străzi din Orhei așa și nu au fost reabilitate, firma Litarcom SRL executând doar câteva lucrări în valoare de 250.000 de lei. Între timp, la șefia Primăriei a venit o altă conducere, după alegerile locale din 2015, „moștenind” și contractul de antrepriză. Ex-primarul orașului Orhei, Vitalie Colun, se arată ferm convins că între timp contractul semnat în 2014 între autoritățile locale și Litarcom SRL ar fi fost anulat. „Contractul este reziliat. Verificați la Primărie”, a declarat scurt fostul edil, pentru Centrul de Investigații Jurnalistice.

Străzile Eliberării și Lazo, în prezent. Foto și colaj: CIJM

Noile autorități îl contrazic. Potrivit lor, contractul nu a fost reziliat până în prezent, lucru confirmat și de Liviu Jitari, directorul companiei Litarcom SRL. Nelli Parutenco, ex-contabil-șef al Primăriei Orhei, ne-a explicat că 195.000 de lei din cele 250.000 de lei i-au fost achitate agentului economic din Fondul Rutier, iar restul banilor au rămas drept datorie. „Așa și am rămas datori cu circa 47.000 de lei și nu știm când o să-i achităm. Contractul nu a fost reziliat și este fără termen, adică firma poate să lucreze măcar și în următorii zece ani pe contractul ăsta”, ne-a declarat Parutenco.

Potrivit ei, o investiție atât de mare, de 18 milioane de lei, nu poate fi făcută din bugetul local. „Nu știu de ce a fost încheiat acel contract, dar când am dat peste el mi-a părut straniu, pentru că, în primul rând, suma este prea mare. Mi-au spus că lucrările vor fi realizate pe etape, dar Primăria noastră niciodată nu o să aibă bani să achite atâta! Bugetul Primăriei este structurat în așa fel, încât atât cât aduni, atât și cheltui – pentru servicii comunale, salariile angajaților, rechizite și Doamne ferește să rămână vreun leu pentru investiții”, a adăugat fosta contabilă.

Directorul Litarcom SRL: „Lucrările pot fi reluate oricând”

Violeta Morari, specialistă în achiziții publice la Primăria Orhei, își amintește că la încheierea contractului cu Litarcom SRL, proiectul trebuia să aibă susținere financiară mixtă. „Din Fondul Rutier urma să ajungă doar o parte din bani, altă parte relativ mică - de la Primărie, iar restul sumei, dacă nu greșesc, trebuia să fie acoperită din anumite proiecte”, ne-a explicat funcționara, fără să precizeze despre ce proiecte anume ar fi fost vorba.

Și ea, la fel ca și colega sa, a accentuat că contractul de achiziție în sine este pe un termen nedeterminat. „Perioada de efectuare a lucrărilor de reabilitare era de opt luni. Pe atunci, când se apropia expirarea termenului, agentului economic i-au fost expediate câteva scrisori prin care era informat că nu a inițiat lucrările și contractul urmează a fi reziliat. Agentul nu a reacționat, dar nici contractul nu a fost reziliat. Actul este valabil în continuare, cu alte cuvinte - stă în aer. Acum, chiar dacă agentul economic ar reîncepe lucrările, Primăria nu poate să le achite pentru că nu are bani”, a subliniat specialista în achiziții publice.

Liviu Jitari, directorul Litarcom SRL, își amintește că lucrările au fost stopate tocmai pentru că nu mai exista finanțare din partea autorităților locale. „Înainte discutam foarte des cu reprezentanții Primăriei. Tot ce auzeam era «ne scuzați, până la moment nu avem suport financiar pentru obiectul dat. Vă vom aduce la cunoștință când va fi»”, ne-a spus el. Omul de afaceri a mai precizat că poate relua oricând lucrările, înțelegerea fiind valabilă, și a dat de înțeles că nu intenționează să rupă contractul din proprie inițiativă: „De îndată ce Primăria ne înștiințează că are suport financiar și putem continua cu lucrările, acestea vor fi reluate în termen de zece zile. S-ar putea întâmpla oricând, în dependență de cum ne-ar permite vremea”.

Proiecte fără finalitate și reparații soldate cu dosare penale

Acesta nu este unicul caz de la Orhei în care un proiect ambițios a fost început, dar nu a avut finalitate. Anterior, într-o anchetă a Centrului de Investigații Jurnalistice, reporterii scriau despre intențiile autorităților să construiască un complex european de auto-motocros, dar fără să aibă suficienți bani. Aproape două milioane de lei au fost îngropate din start în proiectarea complexului: 1,2 milioane de lei din bugetul național și peste 600.000 din cel raional, după care proiectul s-a împotmolit, pentru că nu s-au dat bani și pentru construcție. Curtea de Conturi a constatat că proiectarea s-a făcut în lipsa unui studiu de fezabilitate, iar grupul pe achiziții a respins firma care a propus cel mai mic preț, fiind încălcat criteriul de selectare. Drept urmare, Centrul Național Anticorupție a deschis dosar penal pe numele ex-primarului Vitalie Colun, pentru că acesta și-ar fi depășit atribuțiile de serviciu. Fostul edil a respins însă acuzațiile, se arată în investigație.

Vitalie Colun mai este cercetat într-un alt dosar penal, pornit la fel pentru depășirea atribuțiilor de serviciu. Potrivit ofițerilor CNA, este vorba de mai multe plăți efectuate pentru materiale necesare la construcția drumurilor, dar care nu au fost de fapt livrate. Doltanat-Service SRL, firma care ar fi primit banii pentru achiziționarea materialelor, a câștigat licitația în decembrie 2014.

Conform contractului, antreprenorul urma să livreze materiale pentru construcţia drumurilor în sumă de 1.492.600 de lei, însă Primăria or. Orhei a recepţionat pietriş cu 6.689 tone mai puţin decât cantitatea contractată, alte 610.344 de lei fiind achitate fără temei. Totodată, ancheta CNA a scos la iveală că „persoanele responsabile, desemnate de primarul Vitalie Colun, au semnat facturi fiscale eliberate de Doltanat-Service SRL inclusiv pentru materialele care de fapt n-au fost livrate de firma respectivă. Astfel, fostul edil de la Orhei a semnat ordine de plată şi a transferat mijloace băneşti pentru materiale care de fapt nu au fost livrate de către Doltanat-Service SRL şi respectiv recepţionate de Primăria or. Orhei”. Ulterior, potrivit site-ului Agenției de Achiziții Publice, pe 3 decembrie 2015, printr-un acord adițional de micșorare, firma SRL Doltanat-Service a întors Primăriei Orhei 917.040 de lei. Solicitat de CIJM, Vitalie Colun nu a dorit să ofere detalii despre dosar, sugerându să ne adresăm la organele de urmărire penală. 

Fruntașă la câștigarea licitațiilor, dar restanțieră la implementare 

În ultimii șase ani, compania Litarcom SRL a câștigat contracte de achiziție în valoare totală de peste 320 de milioane de lei pentru implementarea diferitor proiecte pe teritoriul țării. Firma a fost vizată anterior în mai multe anchete ale Centrului de Investigații Jurnalistice, realizate în parteneriat cu publicațiile Cuvântul și Ziarul de Gardă. În investigația „Firme și afaceri secrete la Rezina” reporterii arătau că, fiecare al doilea contract încheiat în domeniul reparaţiilor şi construcţiilor în raionul Rezina, în perioada septembrie  2013 – aprilie 2015, a fost atribuit uneia din cele trei firme unde în calitate de administrator sau fondator apare Liviu Jitari: Litarcom, AVI Borș și Capillati.

Totodată, în investigația „Licitații subterane” reporterii au scos la iveală că tenderele pentru construcția unui apeduct într-o localitate din suburbia Orheiului ar fi fost trucate. „«Eu sunt convins 100% că licitaţia a fost făcută cu un singur ţel - ca să câştige firma  corespunzătoare. Asta e părerea mea şi nu mi-o schimb. Şi mai departe, după cum au mers lucrurile, de achitare a banilor în avans şi aşa mai departe, ele vorbesc despre faptul că a fost un scop ca să fie firma asta», consideră Ion Gamarţ, primarul satului Pelivan. De asemenea, în cea de-a doua parte a anchetei jurnalistice, reporterii au scris despre faptul că firma Litarcom SRL a abandonat și lucrările de asigurare cu sistem de canalizare şi epurare a apelor uzate a satului Costești, Ialoveni, deși a fost semnat un contract de 34,9 milioane de lei și un acord adițional de majorare de două milioane, suma totală a proiectului ajungând la 37 de milioane de lei.

Olesea Stamate, preşedinta AGER. Foto: CIJM

Olesea Stamate, directoare AGER: „Revenim la problema planificării defectuoase a achizițiilor”

Potrivit Olesei Stamate, directoarea Asociației pentru o Guvernare Eficientă și Responsabilă, autoritățile contractante ar trebui să elaboreze planuri de achiziții pentru fiecare an. „Mai mult decât atât, deși legea nu o prevede, sunt de părerea că asemenea planuri ar trebui consultate cu cetățenii, cel puțin la capitolul investiții. În așa mod, cetățenii ar putea contribui la luarea deciziilor referitoare la necesitățile localității și stabilirea priorităților, iar în consecință, nu vor apărea întrebări de genul: «de ce strada x este anul acesta în reparație?» sau «de ce reparăm pe bucăți mai multe străzi, care oricum se surpă în scurt timp și nu reabilităm capital una în loc?». Uneori din neștire, vreau să cred, însă, de multe ori, aceste contracte mici (sau mai mari) par să fie folosite drept paravan pentru a spăla niște fonduri, iar subtilele rezultate atinse se lasă spălate de prima iarnă", a spus experta.

Investigația a fost realizată în cadrul Campaniei „Banii publici sunt și banii mei”, desfășurată de Centrul de Investigații Jurnalistice (CIJM) și Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), într-un proiect finanțat de Uniunea Europeană și National Endowment for Democracy.   

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii